Gå til indhold

Hvor er B2B E-eksport

Alle snakker om, at B2B E-eksport NU er der, hvor B2C var for 10 år siden! Men ingen har vidst, hvordan E-commerce faktisk så ud for 10 år siden - før nu! 

hvordan så B2C E-commerce ud for 10 år siden?

I september 2012 kom IPhone 5 på markedet lige efter, at Samsung Galaxy 3 blev lanceret. Dette år blev også Windows 8 lanceret og fokuserede på, at PC skulle blive mere touch fokuseret. Resultatet blev, at salget af tablets for alvor begyndte!

Teknologien som kom definerede også udviklingen i markedet. Smartphones begyndte at blive så tilpas gode, at man kunne surfe på nettet, se på videoer, snakke med venner og lytte til musik, og de tog stadig mere plads i hverdagen. Amazon var med fremme på denne trend og optimaliserede sine hjemmesider for mobil brug allerede i 2011. Øvrige hjemmesider og netbutikker fulgte hurtigt efter og optimaliserede deres løsninger.

Frem til 2012 var også mobilen en slags «safe space» for markedsføring. Dette er året, hvor Facebook lancerede mobile ads for første gang, og virksomheder kunne nu nå kunderne på alle platforme. Facebook købte også Instagram i 2012, men det var først i 2015 at annoncer kom på Instagram. Dermed har de store tech giganter virkelig haft blik for trenden med, at alt med tiden ville flyttes til smartphones og tablets.

For de små og mellemstore virksomheder var det derimod fortsat vanskeligt at skulle lave en netbutik, da der på dette tidspunkt, ud over WordPress, fortsat ikke fandtes gode udbydere til opbygning af hjemmesider, og skulle man have en brugbar hjemmeside med grundlæggende funktioner, kunne det hurtigt blive meget dyrt. I 2011 lancerede Facebook derimod en funktion, så man kunne lave sin egen virksomhedsside på mediet, og flere eksperimenterede med denne funktion. Samtidig blev det også stadigt lettere at eksponere sin virksomhed på nettet.

B2C nethandel omsatte i 2012 for NOK 51,8 milliarder i Norge.

Sådan så en moderne hjemmeside ud i 2012:

Skjermbilde av Gul og Gratis sin hjemmeside fra 2012

Meget af den teknologi, som vi tager for givet i dag, var ikke opfundet i 2012, trods det, at dette er året som blev starten på en eksplosion indenfor B2C nethandel og SAAS løsninger. Virksomhederne fik værktøjerne til at møder kunder på alle platforme, og nethandel var ikke længere noget man ordnede hjemme foran computeren, eller når man kedede sig på job. Selv om B2C nethandel har haft stor medvind siden 2012, har det underligt nok nærmest stået stille i B2B markedet.

quote ikon
Der findes fortsat en række B2B virksomheder som hverken har sociale medier eller hjemmesider!

Vi har naturligvis store B2B netbutikker som har fulgt med trenden hele vejen, som f.eks. Brødrene Dahl. Netbutikker, som giver hurtig levering og en god handelsoplevelse lignende den du ville have, hvis du skulle handle i en B2C netbutik. Men Brødrene Dahl er en stor aktør, og situationen bliver ændret drastisk, når vi ser på små og mellemstore virksomheder.

Sådan ser brødrene dahls b2b netbutik ud i dag:

Skjermbilde av Brødrene Dahl sin norske nettside fra 2022

Siden jeg begyndte at kortlægge B2B markedet tilbage i september, er jeg ofte blevet overrasket over, hvor langt de små og mellemstore virksomheder er i forhold til B2B nethandel. Ofte er jeg havnet på en blank hjemmeside, en hjemmeside, hvor alle produkter var tilgængelige i PFD-fil, eller en låst hjemmeside, som kræver kode for at finde kontaktoplysninger.

Dette er selvfølgelig enkelte tilfælde, men også reelle situationer som jeg har mødt i mit arbejde med markedsundersøgelser, og som har ført til, at jeg ofte ikke har anbefalet virksomhederne til tredjepart. Der findes selvfølgelig visse aktører som har fået sig gode E-commerce løsninger, men som mangler enkle markedsføringsværktøjer. 

quote ikon
Sociale medier, SEO, tilgængeligheden af data og brugervenlige hjemmesider vil vinde kunder i fremtiden.

I dagens marked er en god hjemmeside vigtig, men lige så vigtigt er det, at hjemmesiden bliver eksponeret der, hvor kundene er. B2B markedet må lære af B2C markedet og endelig tage de helt grundlæggende værktøjer i brug, så som e-mail markedsføring, Google og Facebook ads. Eller endnu mere grundlæggende, at gøre sine informationer synlige, når nogen søger via Google. Det at gemme produktinformation i en PDF-fil på hjemmesiden kommer til at miste kunder i fremtiden – det gør det allerede i dag!

Selv om B2B E-commerce i dag er 10 år tilbage i tiden i forhold til B2C, kommer det ikke til at tage 10 år at hente forspringet. Det handler om at tage de hjælpemidler i brug som allerede eksisterer og at benytte dem på en god måde. I forhold til, hvor teknologien befandt sig for 10 år siden, har vi nu en overflod af digitale teknologier. Hvor forbrugerne tidligere var uerfarne i nethandel, rapporterer Nets i sin E-commerce rapport, at 83% nu handler på nettet én gang i måneden, og beløbene der handles for bliver tilmed større.

Kunderne ønsker fremadrettet at gøre så meget som muligt selv. De vil enkeltgøre repeterende køb, bestille reservedele, bestille service på maskiner, have gennemsigtighed i fragttider og enkelt kunne finde nye leverandører via Google eller markedspladser. Vi følger trendene nøje og hjælper dig med at gribe mulighederne.

The Trade Council har siden starten af 2021 arbejdet med at bygge kompetencer og netværk globalt inden for digital eksport. Vi kan nu tilbyde direkte rådgivning inden for digitale strategier i hele 15 markeder, og besidder bred kompetence for, hvordan man skal sælge digitalt B2B eller B2G i en række forskellige sektorer. Kontakt os gerne for en uforpligtende samtale om dine digitale eksportmuligheder.

Loading...