Gå til indhold

Digitalt Salg

Sælger du B2B eller B2G i Danmark og ønsker indtrængning på det Norske marked? Undrer du dig over hvad digitalt salg er, og hvorfor du MÅ tage stilling til det? Så læs mere her:

B2B salg i Norge er i stor udvikling!

Indkøberne i norske virksomheder bliver stadig mere erfarne med at finde nye produkter online. 79% af alle nordmænd har handlet online i deres privatliv inden for de seneste tre måneder ifølge tal fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Der er god grund til at tro, at de professionelle indkøbere ønsker den samme enkle indkøbsproces på arbejdet, som de oplever i det private. Det er derfor vigtigt, at din forretning imødekommer dette. En undersøgelse af Gartner viser, at hele 33% af indkøberne ønsker en ”sælgerfri” handel, hvor antallet øges til 44% for Millennials/Generation Y.  

Den menneskelige interaktion i indkøbsprocessen er derfor af mindre betydning end tidligere ved mange professionelle køb.

quote ikon
Gartner spår, at 80% af B2B salg kommer til at ske på digitale arenaer inden 2025. 
Gartner: The Future of Sales in 2025

For at imødekomme trenden på markedet og bedre kunne hjælpe danske virksomheder med e-eksport til Norge, har The Trade Council i Oslo digitalt salg som fokusområde. Her er fokus primært på rådgivning inden for digitalt salg B2B og B2G. 

Men hvad er digitalt salg egentlig?

Digitalt salg er alt salg en virksomhed udfører, hvor der ikke er behov for en sælger involveret i store dele af processen. For bedst muligt at visualisere dette kan man tænke på, hvordan vi i dag handler produkter eller tjenester i det private. Det meste kan man klare på egen hånd, hvor man på nettet nemt kan identificere de produkter man behøver og derefter bestille levering. De fleste af processerne er allerede automatiserede.

Inden for B2B verdenen vil implementering af digitale salgskanaler eksempelvis være, at man går fra analoge til digitale produktkataloger eller til salg gennem egen online forhandlerportal.

B2B markedet er der, hvor B2C var for 10 år siden!

B2B salg er ofte mere kompleks end B2C, og udviklingen har derfor ikke kunnet følge med. Handlen er gerne på større beløb samt en højere varevolumen, hvortil krav til leveringsbetingelser, kvalitetskrav mv. kan komplicere handlen yderligere. 

På trods af at B2B e-commerce i dag er 10 år bagud i forhold til B2C, kommer det ikke til at tage 10 år at indhente dette forspring. B2B markedet må lære af B2C markedet og gøre brug af de hjælpemidler og værktøjer, som allerede eksisterer. I dagens marked er en god hjemmeside vigtig, hvortil eksponering over for kunderne er alpha-omega for at lykkedes med salget i fremtiden. Hertil kan der gøres brug af grundlæggende værktøjer, såsom e-mail markedsføring samt Google og Facebook ads. For at sikre sin hjemmeside bedst mulig eksponering via Google, bør der eksempelvis sættes fokus på SEO (Search Engine Optimization) og Google Business, for at synliggøre oplysninger ved søgninger på Google.

Kunderne ønsker fremadrettet at gøre mest muligt selv. Dette involverer at enkeltgøre repeterende køb, bestille reservedele samt service på maskiner, have gennemsigtighed omkring fragttider og enkelt kunne finde nye leverandører via Google og markedspladser. Ambassadens eksportrådgivere følger markedets trends nøje og hjælper dig med at gribe det norske marked an.

Ønsker du hjælp med digitalt salg og eksport?

The Trade Council i Norge kan hjælpe dig og din virksomhed! Vi har et solidt kendskab til og forståelse for det norske marked. Hertil har vi et bredt branchespecifikt netværk, hvor vi ligeledes kan fungere som din professionelle forbindelse mellem Danmark og Norge. Kontakt os gerne for en uforpligtende samtale om dine digitale eksportmuligheder. 

Ønsker du mere information om Udenrigsministeriets satsning på digitalt salg? Så kan du læse mere på The Trade Councils hjemmeside

Start med digitalt salg i dag

Loading...